25 Maggio 2010
estratto da pag. 16

¢ MEDIASET

Direzione Documentazione e Analisi Istituzionale

FINANCIAL TIMES

Media

TV rival attacks Sky Italia
on the lack of ‘reciprocity

Interview
Fedele

Confalonieri
Mediaset chairman

Silvio Berlusconi’s
friend spells out his
grievances about
the satellite provider
to Ben Fenton

Sky Italia, Rupert
Murdoch’s Italian satellite
network, has a
“monopolistic position” in
the country and legal
disputes with Mediaset, its
main rival - controlled by
Silvio Berlusconi, Italian
prime minister — will carry
on until there is
“reciprocity” between the
two, according to
Mediaset’s chairman.

Fedele Confalonieri, a
friend of Mr Berlusconi
since they attended a
Milanese religious school
together in the 1940s,
dismissed protests from Mr
Murdoch’s satellite
broadcaster that it should
be allowed fo broadcast
pay-1V channels on the
digital terrestrial television
(DTT) platform where
Mediaset has its own
Premium paid-for service.

“They have a
monopolistic position
because they have their
platform that is closed,”
said Mr Confalonieri in the
elegant Milan office he
keeps in the headquarters
of Mr Berlusconi’s
Fininvest holding
company.

“So we [Mediaset] have
[DTT] that is open to
everybody. They have their
own platform and you

can’t enter there. So this is
monopolistic.”

Mr Murdoch’s company
undertook not to launch
pay-TV on DTT until at
least January 2012 as a
condition of being allowed
to merge two existing
satellite companies in 2003.
But since Mediaset
launched Premium in 2007,
Sky Italia has been to
court to have the
undertaking lifted.

The European
Commission is carrying out
a study of the Italian
market to decide whether
Sky Italia should have its
undertakings relaxed.

Mr Confalonieri, whose
desk sits beneath a framed
manuscript bearing stanzas
from Dante’s Divine

Comedy, added: “We have
to have reciprocity.”

“We can’t have our own
channel of pay TV [on the
satellite platform]. If they
are allowed to have their
own pay TV on DTT, we
ask to have the same on
satellite.”

Claudio Aspesi, senior
media analyst at Bernstein
Research, said it was not
clear what content
Mediaset could put on such
a channel. “Sky already
has exclusive rights to
[Serie A] football on
satellite so Mediaset {which
has the same rights on
DTT] can’t use that. The
only other thing is movies,
which is not so attractive
to Sky.”

Mr Confalonieri said he

Disputes in the spotlight

Legal actions and regulatory
disputes involving Mediaset
and Sky Italia have
dominated the Htalian
television scene for the past
year, writes Ben Fenton.

In the most significant
case, Sky has gone to the
European Commission fo
demand immediate access
to the digital terrestrial
platform (DTT) where
currently only Mediaset. is
able to charge viewers.

Sky wants Brussels to lift
now, not in January 2012, a
merger remedy imposed
when it was: formed that
prevents it running pay-TV
channels on DTT. Mediaset
opposes the move.

Sky: has sued Mediaset
after it refused to run ads
for its services on its free-
to-air or pay-TV channels.

Several.recent regulatory
changes introduced by the

government, headed by
Silvio ‘Berlusconi, ltalian
ptime minister, have been
damaging to Sky: such as
the maximum amount of
ads on pay-TVis being cut
from 18 minutes an hour-to
12, while on free-to-air TV,
where Mediaset and the
state broadcaster RAl-have
80 per cent of the
audience, it is-going up
from 18 minutes to 20,
Claudio Aspesi, senior
media.analyst at Bernstein
Research; said: "Every
single: [government change]
hurts Sky and doesn’t

| affect Mediaset éxceptina

positive way.”

Mr Berlusconi, Mr
Confalonieri and 10 others
are due to-appear in court
niext. month to determine
whether they will face tax
fraud charges relating to
the sale of film rights.

took a similar attitude to
another dispute with Sky
Italia, which has sued
Mediaset for refusing to
run advertisements on its
channels promoting the
satellite broadcaster’s
service.

Mr Confalonieri spread
his hands wide, saying: “It
is up to us whose
advertising [we take].
Reciprocity, if you give the
opportunity to us of
advertising our
programmes on your
satellite platform, we give
you the possibility of
advertising [on our DTT
platform].”

Mr Aspesi said that
while it would seem
reasonable for a pay-TV
provider — Sky - to
advertise on free-to-air
television for people to
convert to paying, “it is
more difficult to imagine
that an operator of pay-TV
will accept adverts from a
direct competitor”.

Sky Italia declined to
comment.

Mediaset, in spite of a
fall in pre-tax profits of
35.4 per cent from €694.2m
($861.2m) to €448.4m in
2009, has a relatively
healthy balance sheet with
net debt of €1.25bn at the
end of March 2010,
representing an estimated
ratio of 1.6 times 2010
earnings before interest,
tax, depreciation and
amortisation, according to
UBS analysts.

Mr Confalonieri said the
group would be
“opportunistic” about any
acquisitions. It already
controls the Telecinco, one
the largest broadcasters in
Spain.

But he hinted the group
was unlikely to look far

Ritaglio stampa ad uso esclusivo del destinatario, non riproducibile né editabile

1

1/2




and wide in Europe for
acquisitions, deriding the
leaders of other European
media groups that in the

‘Sky has a
monopolistic
position because
[it has] a platform
that is closed’

Fedele Confalonieri says it is impossible to take a pan-European approach to teIevisi;n AFP

past had “thought of their
businesses like leaders of
countries”.

“They had to conquer
territory. They thought
like little Napoleons, they
had to put flags on
territories. They had a
geographic map and with
only a little awareness of
what they were going to
face they had a sort of
fever of power.”

Mr Confalonieri said that
it was impossible to have a

pan-European approach to
television.

“You have to deal with
politics, with the culture of
the country, with tradition.
Not every country is alike.

“European television is a
very good idea on paper.
But consider: in Madrid, if
you go to dinner at 9pm
you are alone in the
restaurant because you are
the first; in Munich, if you
go at 9pm you are alone
because you are the last.”

Ritaglio stampa ad uso esclusivo del destinatario, non riproducibile né editabile

2

2/2




25 Maggio 2010
estratto da pag. 16

¢ MEDIASET

Direzione Documentazione e Analisi Istituzionale

FINANCIAL TIMES

Mediaset chairman defends Berlusconi against ‘neo-colonialists’

Foreign media
‘misreads’ situation

By Ben Fenton in London

Silvio Berlusconi’s control
of Mediaset, Italy’s largest
commercial broadcaster, is
a conflict of interest with
his job as the country’s
prime minister, but foreign
commentators  misunder-
stand the situation because
of a neo-colonial superiority

complex, the
chairman said.
Fedele Confalonieri said
non-Italian journalists and
intellectuals come into the
country with a “Rudyard
Kipling” view of its politics,
failing to see that it has its
own traditions and rules.
He defended the reputa-
tion of Mr Berlusconi in an
interview with the Finan-

company’s

cial Times as Mediaset bat-
tles through legal actions
with Rupert Murdoch’s Sky

Italia. The 73-year-old has
known Mr Berlusconi since
they were at the same
school in Milan. An accom-
plished pianist, he accompa-
nied the future leader of
Italy when he was a singer
on cruise liners.

“In your country, Mr Ber-
lusconi couldn’t be prime
minister -~ Rupert Murdoch
couldn’t ~ because in your
country if you have a [TV]
licence from the state, you
can’t be a politician.

“In my opinion that is too
restrictive, but this is the
rule. You [in the UK]
invented the Magna Carta
in 1215. You invented no
taxation without represen-
tation.

“These are pillars of his-

tory. In every country there
is that. Conflict of interest
is here. If you vote Berlus-
coni, you vote Berlusconi
with his conflict of inter-
est.”

Mr Confalonieri said over-

seas commentators consist-
ently misread the situation.

“The attitude of the
Anglo-Saxon media gener-
ally towards Berlusconi is
...perhaps too perfunc-
tory.

“Very often, the journal-
ists and the opinion leaders
come to Italy and look at it
[with] more or less the
same attitude of Rudyard
Kipling in India: take up
the white man’s burden.

“[It is as if] you are in a

colony and you know there
are some things that are
not acceptable.”

He said that the attitude

of visitors was ‘we are the
white man, and the Italians
are a little tanned’.

He noted that a majority
in Italy had elected Mr Ber-
lusconi in three elections.

“This is this country with
its history, its economy -
not an economy of the
underdeveloped world - its
different. customs, different

habits, different approach.
And Berlusconi is an
eminent person.”

Dennis Redmont, profes-
sor of media at the Univer-
sity of Perugia, said the Ital-
ian media had a very differ-
ent birth to the Anglo-
Saxon media.

“In Italy the media and
newspapers were born as an
instrument of the elite.
That’s why the debate
about its control becomes
very: ideological.”

Ritaglio stampa ad uso esclusivo del destinatario, non riproducibile né editabile

3




